Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2024

Η Σοσιαλιστική Πρωτομαγιά (Μέρος Β) - Ίων Δραγούμης

 





20 Απριλίου 1920


Εμβαθύνοντας δε περισσότερον τάς οικονομικάς σχέσεις που συνδέουν τους ανατολικούς λαούς μεταξύ των και με την Δύσιν, θα έβλεπαν ότι υφιστάμεθα τελικώς όλοι μαζί οι Ανατολίται, εξάρτησιν οικονομικήν από τα κεφάλαια της Δύσεως, και ότι ή εξάρτησις αυτή όταν δεν την προσέχωμεν ή και όταν την ενισχύωμεν, καταλήγει και είς πολιτικήν υποδούλωσιν. 

Το ότι η εκμετάλλευσις της εργασίας από το κεφάλαιον δεν περιορίζεται μόνον είς την αυτήν χώραν αλλά γίνεται διεθνής, ορθώς δεν διαφεύγει την προσοχήν των σοσιαλιστών. Εκεί όμως που μου φαίνεται ότι κάμνουν πήδημα είναι ως προς τον τρόπον της αποσείσεως του ζυγού του ιδιωτικού κεφαλαίου. Διότι διόλου δεν εκπληρώνει τον σκοπόν του ο σοσιαλισμός όταν κτυπά το εγχώριο κεφάλαιον και υφίσταται την πίεσιν του ξένου κεφαλαίου. Πρέπει να εύρει τρόπον να αποσείση πρώτα το ξένον κεφάλαιον. Μόνος δε κατάλληλος τρόπος πρός τούτο είναι ο συνασπισμός πολλών μικρότερων κρατών, ώστε να ευρίσκωνται ηνωμένα πρό των μεγάλων, και οικονομικώς και πολιτικώς. Μικρότερα δε κράτη, δυνάμενα να συνασπισθούν, είναι συνήθως όσα γειτονεύουν πρός άλληλα και ευρίσκονται υπό τας ιδίας περίπου γεωγραφικώς και οικονομικάς συνθήκας, ομοίως εκμεταλλεύσιμα υπό των μεγάλων. 

Την κατανόησιν της αρχής ταύτης δείχνει η ίδρυσις του βαλκανικού σοσιαλιστικού συνδέσμου, αν και θα έπρεπε, διά να είναι πλήρης και αποτελεσματικώτερος να συμπεριλάβη όχι μόνο τα κράτη του Αίμου, αλλά και τα έθνη της Μικρασίας, Έλληνας, Τούρκους, Αρμενίους, Κούρδους. Οι Έλληνες σοσιαλισταί είς τον σύνδεσμον αυτόν θα είχαν εξέχουσαν θέσιν, διότι θα προήρχοντο και από την βαλκανικήν και από την μικρασιατικήν χερσόνησον. Το κτύπημα του ξένου κεφαλαίου και της ξενικής οικονομικής και πολιτικής διεισδύσεως είς τα χώρας, δεν αποκλείει βέβαια καθόλου και την άλλην εργασίαν, την βαθμιαίαν δηλαδή τροποποίησιν του ιδιωτικού εγχωρίου κεφαλαίου είς κεφάλαιον ανήκον είς την ολότητα. Αλλά η μεταρρύθμισις αυτή είναι τόσο ριζική, τόσον αντίθετος προς προαιώνια ανθρώπινα αισθήματα και αδυναμίας, ώστε μόνον βαθμιαίως ειμπορεί να επιτευχθή. Δεν νομίζω ότι επαναστατικώς, αποτόμως δηλαδή και βιαίως, είναι δυνατόν να αλλαχθή ένα οικονομικόν καθεστώς, και από κεφαλαιοκρατικόν να γίνει κομμουνιστικόν, χωρίς μεγάλας καταστροφάς και δεινήν ταλαιπωρίαν της όλης κοινωνίας η οποία θα υποστεί την βιαίαν αλλαγήν. Αλλά αφ΄ετέρου δεν είναι και δυνατή η επανάστασις όπου δεν είναι το έδαφος πρόσφορον, όπου αί συνθήκαι του βίου δεν είναι ώριμοι προς τοιαύτην έκρηξιν. Ενώ η ειρηνική και βαθμιαία μεταρρύθμισις πάντοτε γίνεται και αυτομάτως, δύναται δε και συνειδητώς να υποβοηθήται από φωτισμένα άτομα, οργανώσεις και κράτη. 

Αί παρατηρήσεις μου δύνανται, κατά ταύτα, να συνοψισθούν είς τας ακολούθους προτάσεις

1.) Ο σοσιαλισμός δεν είναι θεωρία εκτός τόπου και χρόνου, αλλά σύστημα κοινωνιολογικόν τείνον είς βαθμιαίαν όσον και ριζικήν αλλαγήν του υπάρχοντος οικονομικού και κοινωνικού καθεστώτος πρός άρσιν της οικονομικής ανισότητος.

2.) Η εφαρμογή του σοσιαλισμού πρέπει αν είναι ανάλογος του εκάστοτε βαθμού εξελίξεως οικονομικής και κοινωνικής εκάστης χώρας.

3.) Κάθε αλλάγη να επιδιώκεται βαθμιαίως και όχι βιαίως.

1.) Εθνικόν σοσιαλισμόν, όχι υπό την γνωστήν έννοιαν, άλλ΄υπό την έννοιαν, ότι η εφαρμογή του θα είναι ανάλογος προς το έθνος και προς την κατάστασιν της εξελίξεως του.

2.) Ανατολικόν σοσιαλισμόν διά συνασπισμού όχι μόνον των προλεταρίων αλλά και των κρατών της καθ'ημάς Ανατολής.

3.) Κατεύθυνσιν της οικονομικής εξελίξεως πρός τον συνεργατισμόν ο οποίος συμβιβάζεται μέν πολύ και πρός τον κληρονομικώς μορφωθέντα εθνικόν μας χαρακτήρα, δύναται δε να διαπαιδαγωγήση τους Έλληνας βαθμηδόν είς μεταβολήν της κοινωνίας και του κράτους και τής όλης Ανατολής είς μίαν μεγάλην cooperative.

Με πηδήματα δεν θα προοδεύσωμεν. Θα προοδεύσωμεν σιγά σιγά, με βήματα κανονικά και σταθερά, από τα κοντινά είς τα μακρύτερα, από τα γνωστά είς τα άγνωστα, από τα καθιερωμένα είς τα νεώτερα. Θα ήτο πήδημα αν ησχολούμεθα από τώρα με την παγκόσμιον επικράτησιν της σοβιετικής δημοκρατίας, όταν δεν κατορθώσαμεν ακόμη να εξασφαλίσωμεν την οικονομικήν και πολιτικήν ανεξαρτησίαν της καθ΄ ημάς Ανατολής και του κράτους μας από την εκμετάλλευσιν των μεγάλων κεφαλαίων και ιμπεριαλισμών της Δύσεως.

Δεν λέγω ταύτα διά να καταπολεμήσω την προπαγάνδαν πρός διεθνή ένωσιν των «προλεταρίων», χρήσιμον άλλωστε και αυτήν προς τον γενικόν απελευθερωτικόν σκοπόν των εθνών του κόσμου. Θα ήτο μάταιον να αντιτίθεται κανείς πρός την τάσιν ταύτην όσο μάταιον είναι να πηγαίνη εναντίον του ρεύματος. Αλλά νομίζω ότι πρέπει όλοι οι καλής θελήσεως άνθρωποι να προσπαθήσουν να διοχετεύσουν κατά τόπους το ρεύμα πρός πρακτικώτερους δηλαδήν μάλλον άμεσους, μάλλον κατορθωτούς και συμφώνους πρός την φύσιν και τας εκασταχού ανάγκας σκοπούς, όπως διά τους Έλληνας λόγου χάριν τοιούτοι σκοποί είναι ο σύνδεσμος των εργατών και των κεφαλαίων της καθ΄ημάς Ανατολής ώς και των κρατών και εθνών αυτής, και η υποβοήθησις και κατεύθυνσις της βαθμιαίας εσωτερικής εκάστου εξελίξεως πρός νέον οικονομικόν καθεστώς διά του συνεργατισμού. 


Διαβάστε ακόμη:




8 σχόλια:

  1. Πολύ τον έχετε υπερεκτιμήσει τον αμπελοφιλόσοφο Δραγούμη. Μην χάφτετε τα παραμύθια των αρχηγίσκων του "χώρου" για "εθνικιστή" Δραγούμη που τάχα ήταν πρόδρομος του "εθνικοσοσιαλισμού".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρόδρομος του "εθνικοσοσιαλισμού" όπως τον έχεις στο μυαλό σου δεν είναι. Πρόδρομος ενός επαναστατικού εθνικισμού, αντι - ιμπεριαλιστικού και αντικαπιταλιστικού και πρώτος που αποπειράθηκε να συμφιλιώσει τον εθνικής κατεύθυνσης πατριωτισμό με τον σοσιαλισμό (στην Ελλάδα) σίγουρα είναι. Όπως επίσης και πρώτος Ελληνας εθνικομπολσεβίκος τρόπον τινά. Και αυτό εκφράζει εμάς στις ΜΑΥΡΕΣ ΛΕΓΕΩΝΕΣ. Πάντως οι αναλύσεις - απόψεις του παρομοιάζουν πολύ με τις πρώιμες αναλύσεις - απόψεις του Γκέμπελς.

      Διαγραφή
  2. Συγχαρητήρια για τις αναρτήσεις και πραγματικά σας ευχαριστούμε. Μήπως υπάρχει περίπτωση να δούμε κάποια στιγμή σε μετάφραση ή έστω κάποια κείμενα από το βιβλίο του Karl Otto paetel το μανιφέστο του εθνικομπολσεβικισμου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά. Karl Otto Paetel πρόκειται να αναρτηθεί πολύ σύντομα. Και άρθρα του αλλά και κομμάτια από το εθνικομπολσεβικικό μανιφέστο.

      Διαγραφή
  3. Αυτό που έλειπε όλα αυτά τα χρόνια από το χώρο ήταν το Ο.Α.Κ.Κ.Ε. του.Το απέκτησε ομως χάρη στις δικές σας προσπαθειες.Ευτυχως που υπάρχετε,έχουμε να γελάσουμε έτσι από την εποχή που ο Σφορδακλας με το Τζιμπουρ έδιναν show στη Βουλή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχει αναρτηθεί κάτι αστείο για να γελάσεις...

      Διαγραφή
    2. Τι να κάνουμε ρε σύντροφε είμαστε σοσιαλιστές
      Αριστεροί Εθνικιστές
      Αν θες σκληρή Δεξιά, ακροδεξιά, έχει πολλούς και πολλά ακροδεξιά και δεξιά κόμματα ο μπαξτσες

      Διαγραφή
    3. Die Herren ποτέ δεν θα κατανοήσεις τι σημαίνει σοσιαλισμός. Ακόμα και εθνικοσοσιαλιστής να δηλώνεις το δεύτερο συνθετικό για εσένα είναι κάτι στείρο δίχως νόημα που το απορροφά ο σκληρός εθνικισμός. Δεν θα μπορέσεις ποτέ να καταλάβεις τι σημαίνει λαός -λαικη τάξη, εργάτης που καταπιέζετε από τα συμφέροντα του κάθε εργοδότη καπιταλιστή. Δεν θες την κοινωνική ανέλιξη των κάτω στρωμάτων γιατί δεν πιστεύεις στην κοινωνική ισότητα αλλά σε μία τρόπων τινά αριστοκρατική ιεραρχία με ένα κράτος κατασταλτικό και εξουσιαστικό. Μόνο και μόνο που λέω αυτά θα πεις δεν έχεις καμία σχέση με αυτά τα κομμουνιστικά πράγματα και ότι εσύ είσαι εθνικιστής στην καλύτερη περίπτωση γιατί υπάρχει και ο βιολογικός διαχωρισμός που λέει αν είσαι π.χ. από βόρεια Ευρώπη είσαι φυλετικά ανώτερος από έναν Σλάβο. Αλλά και ο καπιταλισμός το ίδιο δεν λέει; Ο πετυχημένος λεφτας π.χ. ταξικά είναι ανώτερος από έναν φτωχό εργάτη; Ο ιμπεριαλισμός δεν είναι η εξέλιξη του καπιταλισμού και του φασισμού; Οπότε μην αναρωτιεσαι γιατί οι σημερινοί εθνικιστικές περνάνε στον καπιταλισμό ή είναι απλά ακροδεξιοί. Γιατί δεν έχουν τα πολιτικά εργαλεία να μιλήσουν για σοσιαλισμο. Στην καλύτερη περίπτωση να πουν για φυλετισμο. Απλά δεν έχεις ταξική συνείδηση.

      Διαγραφή